Europa i Świat

Dragonera

Przez wschodnią część Majorki ciągną się góry Sierra Tramuntana. Dla podróżujących autem mają jedne z najbardziej dramatycznych i widowiskowych serpentyn w Europie. Dla kolarzy – najcięższe górskie treningi. A dla trekkerów spacery po skałach wzdłuż morza do opuszczonych klasztorów. Właśnie na taki spacer wybraliśmy się w kwietniu. Na Majorce mekką […]

Majorka – Inny Top 10

W zeszłym roku wybraliśmy się w trzy pokolenia na święta wielkanocne na Majorkę. I dzieciom, i dziadkom, i nam tak nam się te wakacje udały, że w kolejnym roku – zamiast kombinować, szukać i ustalać – znów kupiliśmy bilety na hiszpańską wyspę. Majorkę bowiem ciężko przebić. Mamy co namniej dziesięć […]

Planeta Jedha

Z okazji niedawno obchodzonego dnia Gwiezdnych Wojen (May the Fourth) zapraszamy na krótką wycieczkę do galaktyki daleko, daleko stąd. Polecimy na pustynną planetę Jedha, gdzie dzieje się część akcji „Łotra Jeden” – najlepszego z nowych, disneyowskich epizodów sagi. Na Jedha polecieliśmy w ostatniego sylwestra razem z Alą i Jaśkiem. Po […]

Lato w Alpach (epilog)

Pod koniec sierpnia byłem przez tydzień na dużej konferencji w Lizbonie. A wystarczy jeden rzut oka na mapę i okazuje się, że w połowie drogi pomiędzy Lublinem a Lizboną mieszczą się… Dolomity! W drodze powrotnej wysiadłem więc z samolotu w połowie drogi i odwiedziłem Omara, kolegę wspinacza z doktoratu, który […]

Lato w Alpach (cz.1)

Dawno, dawno temu, będąc biednym i ciekawym świata studentem myślałem sobie tak: „Alpy jeszcze kiedyś poznam. Kiedyś, jak się podstarzeję. Teraz pora na prawdziwą przygodę, która czeka na drugim końcu świata”. No i tak szukałem tych przygód na dalekich kontynentach, aż się chyba faktycznie podstarzałem. Bo teraz wprost uwielbiam spędzać […]

Hiszpańska Wielkanoc

Kiedyś sporządzimy listę najciekawszych festiwali ze znanych nam zakątków świata. Na tej liście Wielkanoc w Hiszpanii będzie zajmować miejsce w wysokiej czołówce. To jest przeżycie, które serdecznie polecamy każdemu. Moja propozycja dla drogich czytelników jest taka, żeby po tegorocznych wakacjach zacząć śledzić rozkład tanich lotów i gdy tylko pojawią się […]

Spacer po Palmie

Nad Europę napłynęło znów jakieś arktyczne powietrze, a na naszych uśmiechniętych twarzach wciąż widać opaleniznę. Bowiem na Wielkanoc wybraliśmy się rodzinnie w trzy pokolenia w ciepłe kraje. Kwiecień nie należy bowiem do najprzyjemniejszych miesięcy jeśli chodzi o pogodę, ani w Polsce, ani w Walii. Gdy więc w październiku jedna z […]

(Nie) Haute Route

W czasie gdy dziewczyny robiły sobie słoneczny piknik w Cardiff, ja walczyłem ze śniegiem i wiatrem w dalekich Alpach. Do Genewy poleciałem w celach naukowo-towarzyskich. Dałem seminarium, szybko zamieniłem marynarkę na polar i razem z kolegą Jaśkiem pojechaliśmy przespacerować się na skiturach. Pomysł miałem ambitny (bo w sumie czemu nie?), […]

Top 10 Moich Niezdobytych Szczytów

Przygodę z górami zacząłem chyba w przedszkolu podczas wyjazdów do Szczawnicy z babcią i dziadkiem. Trudno mi jednak powiedzieć kiedy dokładnie stało się to pasją, kiedy złapałem górskiego bakcyla. Może podczas obozu wędrownego w Beskidach piętnaście lat temu, albo podczas partyzanckiego wyjazdu w Tatry dwa lata później? A może gdy […]

Mama w Alpach: Piz Bernina

Finalnym punktem wakacji w Alpach miało być zdobycie wspomnianego już wcześniej Piz Bernina – najbardziej wschodniego czterotysięcznika. Zostwawiszy auto na parkingu przy sztucznych jeziorach w Campo Moro (ok. 2000 m) ruszyliśmy w górę, do schroniska Marco e Rosa, skąd mieliśmy nazajutrz atakować Piz Bernina. Całodniowa trasa, nieco ponad 1500m podejścia, […]

Mama w Alpach: Monte Disgrazia

Drugim etapem naszego alpejskiego touru była wspinaczka na Monte Disgrazia. Disgrazia to najwyższa górą w masywie Val Masino, ale ponieważ brakuje jej niespełna 400m do dumnego miana czterotysięcznika (ma 3678 m), nie ma tam tłumów. W dodatku, alpejscy amatorzy wysokości kierują się raczej do sąsiedniej doliny Valmalenco, gdzie z rozległego […]

Mama w Alpach: Piz Badile

Za motto tego wpisu powinno służyć znane i lubiane przysłowie: lepiej późno niż wcale. Wrzesień za pasem, wakacje skończyły się na dobre. Teraz trzeba skrupulatnie pięlęgnować ciepłe wakacyjne wspomnienia, żeby pomogły przetrwać brytyjską porę deszczową. Dlatego premierowo na blogu będzie gościć garść moich wyjazdowych wspomnień… sprzed roku! (Patrz: motto) W […]

Londyn

Z Londynem mam spory problem. Londyn poznałem na czytankach z angielskiego w podstawówce. Przez wiele lat wycieczka do Londynu była moim wielkim marzeniem, bo miasto było dla mnie jakby symbolem Zachodu (na tyle na ile jedenastolatek w połowie lat 90. może mieć pojęcie o Zachodzie albo o symbolach). Mój problem […]

Boston

Tej zimy wyjazdy naukowe i stres osiągnęły u nas absolutne wyżyny. A to za sprawą dwóch magicznych słów: Job Market. Opowiem Wam dzisiaj trochę o tym, jak się szuka pracy w ekonomii akademickiej. Zapomnijcie o wszystkim, co kiedykolwiek wiedzieliście o szukaniu pracy. Tutaj wszystko jest inaczej. Cały proces rekrutacji do […]

Palma

Przełom grudnia i stycznia był doprawdy szalony! W ciągu miesiąca byłem w Palmie, Rzymie, Lublinie, Warszawie, Bostonie i Londynie! Wyjazdy dalekie, ale krótkie i pracowite – wszędzie miałem co najwyżej pół dnia na spacer po okolicy (poza Warszawą i Lublinem, gdzie nawet tyle się nie znalazło). Po co tak gnałem? […]